mazhab

burung

baru balik dari makan2 bawah pohon sakura..hanami..aku t’igt p’bualan smlm dgn abg2 yg jauh lg b’pengalaman dr aku & korg sume..lepas solat maghrib, borak2 psl mazhab..

soalannya, “kalau ade org Islam tanye, boleh x saya x ikut mane2 mazhab?knape kamu ikut mazhab?” dah t’gagap aku..die kate, kalau2 la ade org tanye, kite nk jwb cmne. blum lagi ditanye oleh org bkn Islam tu..baru org yg seagama tanye. aku dh xde idea takut2 salah jwb, aku kill soalan tu dgn jawab, ” sbb x tau jawab la sy kena tanye org yg pndai jawab..takut2 salah jwb plk..” alasan cantik punye..x jadik brader tu nk tanye sorg2 punye jwpn..die trus bagitau cara m’jawab..

sebab kite x taula kite ikut mazhab..at least, kalau di akhirat nanti kite ditanye kite ikut siape, kite ade imam2 yg kite ikut. pd kite b’mazhab syafie, Imam Muhammad bin Idris Al-Syafie la yg kite ikut. imam2 yg m’asaskan mazhab ini sgt3 la teliti dlm m’kaji Islam. mereka tidak m’buat kputusan b’dsrkan nafsu, kpntingan diri dll yg x elok. siapala kite ni kalau nk dibandingkan dgn mereka? x begitu?

sebab tula..kalau mereka kate mereka x mau ikut mane2 mazhab, cukup ke ilmu mereka utk tandingi Imam2 t’sebut? kalau dh ckup hebat, silalah buat mazhab sendiri. sdgkan smua mazhab yg t’cipta, mazhab Hanbali, Maliki, Syafie dan Hanafi semuanya mngikut tatacara Islam yg diajar Rasulullah s.a.w.

wallahualam..

baru2 ni aku ngan huda bincang psl bid’ah dgn sgt hangat..kamu kajila psl bid’ah..psti ilmu baru kamu dpt..

nak juga berkongsi dgn kalian ini..ade seorang adik dulu mintak..kini utk kalian juga..

p/s : aku boleh b’bahasa dgn sopan bile buat entri sbegini..x sprti bile aku borak dgn azhan..haishhh..hehe

6 Responses to “mazhab”

  1. strawhatluffy Says:

    ade beberape perkara tentang bid’ah yang menjadi khilaf, bukan shj dikalangan masyarakat, malahan juga para ulama. definisi bid’ah itu sendiri mencetuskan perbalahan.
    dalam masalah ini, kite perlu berbalik pada alQur’an dan Sunnah. alangkah malang nasib kita jika kita masih terlindung disebalik pemikiran konservatif yg kte warisi sejak lahir..
    penilaian sesuatu perkara itu perlu berteraskan sumber yang kukuh, dan ilmu yang tinggi.
    apa yang penting, fahamilah golongan tajdid, jauhi ahbash dan sekularis.
    semoga islam kita terpelihara..

    Allahummaghfirlana…

  2. parkins07 Says:

    aku stuju sgt dgn ape yg ko ckp pian..mmg btul sgt! byk sgt bnde yg b’canggah dlm pengertian bid’ah..kbykan keliru dgn bid’ah dr segi syarak & bahasa atau istilah..

    bg siape yg nk tau mngenai tajdid, le google tajdid or pegi protajdid.blogspot

    atau ikut kate pian, dgr crmh ust.asri..aku akn cari nnti insyaAllah!

  3. hadzhamdan Says:

    cuba rujuk dala buku dasar 20 yang ditulis oleh Hassan al-Banna… dasar yang kesebelas ada mention pasal syarat bid’ah yang ditegah:

    1. dalam agama (boleh bid’ah dalam perkara dunia)
    2.tiada asal lansung dari syara’

    Menarik sangat, kalau dapat faham dengan betul… Kalau ada masa, selak2 la buku dasar 20 tuh.. waallahua’lam..

  4. assalamualaikum…

    saye stuju jgk tu…

    wah,saye pn bole berbicare sebaek2 ini rp ny…alhamdulillah

    ya habibi…

    salam

    (ak pn xtau ak nk ckp pe…)

  5. strawhatluffy Says:

    tingkatkan amalan dalam ibadah, luaskan pandangan dalam feqah..

  6. parkins07 Says:

    saye dah tgok buku dasar 20 yg dicakap. tp dlm versi ipaper la. maybe x lengkap. tajuk die usul 20. hopefully same dgn dasar 20 yg dimaksudkan saudari hadz.

    ni link die : http://www.scribd.com/doc/12442509/Usul-20-Hassan-AlBanna

    kekeliruan melabel bid’ah dlm mngadakan majlis tahlil, zikir dgn kuat slepas solat & byk lagi kerana pada zaman Rasulullah s.a.w. x wujud amal sdemikian. bagaimane?

    sape2 yg buleh rungkaikan hope sgt le trgkan. ilmu masih cetek. wallahua’lam..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: