ternak jerawat berpada-pada

aku cume nak berkongsi,  ape yang telah dikongsi oleh seorang sahabat. kau dah penah dengar lagu atas ni? nyanyian 3ilm dan D-cliques. syiok gile lagu2 dorang. aku suka. tak tau la kau orang suka tak. aku layan je semua genre, dangdut pun layan je bai. cume hard metal yang bingit, aku tak la. kusut kepala dengar. kalau kau orang berkenan, dan nak download, aku ade compilekan dalam rar. koleksi yang aku ade jela tapi. 7 lagu. untuk kau yang di malaysia, sakit sikitla kau nak tunggu siap. haha! padan muka kau. kau yang di german, rusia, uk, jepun, ireland tentu kerek dengan kelajuan internet kau. download kat sini.

bangang gile dol, aku punye jerawat membiak dengan pesat. ternakan bakteria aku berjaya dengan tiba2. marah aku nih! aku penggemar kacang, kau bagila kacang ape, walaupun aku tak tahu name, tapi aku suka makan. aku ade kacang yang kaler cokelat licin tu. aku bawak dari malaysia. banyak. pasal aku sukala. aku makan sebagai kudapan, atau dalam bahasa manisnya, sebagai jajan sambil2 layan movie or wat report. yang aku tak faham ni, ape kaitan kacang dengan jerawat? ade fact kate xde kaitan. dem laa.. aku pulak jenis suka mengumpil, mengutil dan memicit jerawat. beraya sakan bakteria jerawat kat muka aku sekarang ni. kau yang tahu ape kaitan jerawat dan kacang, mungkin boleh bagitau.

notakacak : teringat kat cikgu zaid yang panggil aku budak jerawat kat kelas dulu. arghh.. lagi marah aku kat zaki tahrim! panggiil aku bepop. kau kenal bepop? dalam lawak kampus tu. bangang punye zaki tahrim!!mane kau sekarang?hahaha. rindu dol..

13 Responses to “ternak jerawat berpada-pada”

  1. rsnye kacang tu xb’salah pn dlm masalah jerawat en.hermy..
    cume TANGAN en.hermy tu yg gatal sgt!!;p yela,bile kerobek 1,mstila bakteria melekat kat kuku.pastu tgn merayap plak kat bhgn muka yg lain.mane x bakteria tu beraya sakan kn?hehe..
    kawal2 la tgn tu ye..;)

    • parkins07 Says:

      hehe. that’s my big problem la cik aina. x leh control tgn. btw, thanx for the comment. akan cube sdaya upaya mengawal tgn. takut TAK DAYA je..hehe~~

  2. kacang it contains a lot of oil…so kalau makan TERLALU banyak then kulit kita memang jenis berminyak so dia akan generate lagi byk minyak la..klau xnak kuar jerawat..tips dia..bila basuh muka..jgn gosok bahagian yg jerawat tu..sbb that way akan generate more oli..then muka yg bermnyak tu bertmbah la jd oiy then bula byak bakteria dia akan mudah mnjd jerawat yg baru2 …ok…

  3. makan apa2 pn..blh sebrnarnya…tp QUANTITY tu..kalau makan terlalu byk akan bg side effect la pd diri kita…

    • parkins07 Says:

      THANK A LOT for the explanation. hehe. kacang berminyak..kah? baru tau. hehe. patutle pun. my face skin type mmg oily pn. no wonder la punye byk jerawat membiak dalam sekelip mata after mkn kacang.

      thanx again for sharing. pasni nak wat group anti kacang plak! uso.. hee

  4. As we all know, nuts are rich in protein.but, some of the contained protiens r not digested by our body. So, our immune system recognizes them as foreign and produce antibodies against them which later causes inflammation.
    Skin harbors lots of bacterias like Staphylococcus aureus etc. To protect the bacteria from invading the skin, that’s where sebaceous glands come into play by producing sebum. Sebum contains oil and lysozymes to kill and trap the bacteria. The excessive sebum gets clogged and this results in bumps like white heads and black heads.
    Now, the antibodies produced from eating nuts more likely to attack the sebaceous glands hence cause inflammation. To make things worse, the presence of bacteria that causes the yellowish pus of the acne. There you go, full blown acne!

    Hope this explains well…

    To prevent, reduce the amount of nuts consumption and wash ur face regularly!!!

    • parkins07 Says:

      wooohoho.. konran shitemasu. ade sy balun cakap jepun lak ni kang. hehe.. by the way huda, thanx alot for the specific explanation.. siap ade name bakteria. gilak ah..haha

      now, baru t’igt yg when bacteria and antibodies gaduh, both akan mati. and merekalah yang warna putih cam ulat gedik tu. tak gitu cik huda? haha..

      thanx again. faham…kot.hee

  5. si kosong! Says:

    once bebop! forever bebop!

  6. tangan budak2 johor ni mmg gatal eh.
    aien pon salu gatal nak memicit altho dah berjuta kali bini nya ni ckp JANGAN. haihs. anyways. ni akak nak advice adiknya pulak. moga2 tak degil mcm lakinya.

    dik, stop pinching ’em acnes! nanti jadik lagi terok! tangan tu cuba control sket.

    sekian terima kaseh.😀

    • parkins07 Says:

      hehe. baiklah akak thara, d cute momma! hehe. it’s got nothing to do with johorian la thara!! cume, degil tu same kot. kami warga johor yg degil! yeahh!! bangga. haha

      aien ade jerawat la baru nmpak matang sikit cik thara. kalau tak karang, people can’t recognize yg mane satu baby! aydein or aien..kehkeh=P

  7. haha.. abes la kau.. aku dulu berbijik2 berbatu2 jerawat.. skang dah kurang dah.. muke kau berminyak kot.. kau selalu main dalam bilik je ni.. main kat luar la wei… ishk2

Leave a Reply

