kad yang bertindih

tentang keperluan dan keinginan

seringkali kita salah menafsirkan bahawa keinginan kita itu satu keperluan..sebaliknya jarang atau tak pernah sama sekali kita meletakkan keperluan itu sebagai satu keinginan..

kerna seringkali keperluan berada pada takat di bawah keinginan kau..tetapi, terkadang bagai kad yang bertindih, keperluan dan keinginan kau berkongsi ruang..

hakikatnya, memenuhi keperluan merupakan yang terbaik dalam hidup kita..kerna dengan memenuhi keperluan tanpa menurut keinginan kau, kau akan belajar sesuatu yang berharga..Sabar

aku bagi contoh mudah..

keperluan, kau perlu makan malam hari ini..makan ape pun tak kisah.. makan nasi dengan telur mata lembu dan kicap pun ok. asalkan makan, pada kau ianya cukup. itu keperluan kau

keinginan, untuk makan malam hari ini, kau nak makan nan cheese, ayam tandoori, baryani kambing, dengan air lassi mangga. sengkek atau berduit kau, ianya berada pada tahap keinginan kau

dan seperti yang aku katakan, jikalau kau berjaya tidak menurut keinginan kau itu, kau akan menikmati suatu perasaan yang cukup mendidik..Kesabaran..

contoh lain

di hari perkahwinan kau, kau perlukan sebuah majlis walimah. sebagai memenuhi keperluan itu, cukup sekadar satu majlis sederhana yang tidak melebih-lebih dari segi belanja makan, hiasan dan kelangsungan majlis. yang penting keberkatan Ilahi yang dicari pada hari tersebut.

tetapi keinginan kau berkata, kau mahukan sebuah majlis yang gilang gemilang kerna ianya sekali seumur hidup kau. kau mahukan majlis di tempat2 mewah, hiasan yang mampu mengubah suasana majlis bagai taman syurga, kau dihias bagai pasangan bidadara~bidadari kayangan..dengan hiburan yang mewarnai hari berharga kau itu..ianya keinginan kau kan?

kalau kau mampu memiliki keinginan kau itu, ianya tidaklah salah sama sekali. malah ianya satu bonus bagi kau. tetapi jangan sampai kau merosakkan sesuatu demi mencapai keinginan kau itu..

kerna kau perlu ingat,

karma dunia, ada harga yang perlu dibayar atas setiap kehancuran yang kau sebabkan..

yang penting, perlu berhikmah dalam setiap tindakan kau. bersederhana lebih baik. jika kau mampu sekalipun memiliki setiap keinginan, tidak salah jika kau tunaikan keperluan kau sahaja..

tidak semua hari akan berpihak kepada kau..

p/s : tak pernah sesaat daku menyesali, apa yang telah aku nikmati, apa ku alami.. ~pelita by API

4 Responses to “kad yang bertindih”

  1. btol2.. aku sokong tuh..

    p/s: bro.. cam xok je aku tengok ko nih.. blik la m’sia meh jmpe aku..kte lepak2

  2. nk lepak same2 jugak…nti kite buleh gi dating…kan emy huk huk

  3. nice one mie! i like~🙂

  4. Ice Girl Says:

    saya suke post awk….
    good j0b….KEEP IT UP….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: