pelangi hati

pelangi hati

tahu, ramai di kalangan kau orang yang sedang kacau bilau hati.. tak tenang.. gundah gulana.. mengalami kerosakan jiwa yang kritikal.. ianya macam musim jiwa kacau je tampak gaya..

pelbagai sebab ade.. gadoh dengan laki.. bini lari dari rumah.. balak skandal dgn gadis lain.. awek mintak cerai talak 3.. kerja macam dem bosan nak mampus.. kucing cirit birit.. patung sailormoon koleksi kau ilang.. macam2..

rindu menggila.. sukar buat pilihan jodoh.. tak tahu perlu teruskan hubungan atau tak.. bingung dengan masa depan.. macam2 yang mengusutkan hidup kan?

pun berat mana ujian atau masalah yang kau hadapi, satu benda kau perlu sentiasa ingat..

ingat ini.. kita hambaNya yang lemah.. yang hina.. yang banyak buat dosa.. tak mampu nak buat apa2 pun tanpa izinNya. degup jantung kau pun kau tak boleh nak kawal.. hatta nak korek idung, nak kentut pun kena dengan izin Dia..

oleh itu, jangan sesekali kau mengeluh.. jangan sesekali kau pertikaikan ketentuanNya. sedar diri sikit, tak layak sungguh kita. andai kita berkata “Ya Allah, kenape aku kena camni ya Allah?” kau sedar kah diri kau siapa? tangan yang ditadah ketika berdoa, kan tangan itu jugak yang buat dosa pelbagai jenis.. mata yang memandang tempat sujud, mata yang menangis mengenangkan nasib, kan mata itu jugak yang menikmati pelbagai maksiat dunia.. kan? lagi mau banyak cerita ke bai?

redha

tak layak langsung kita nak pertikaikan ketentuan Ilahi. pasrah menghadapi setiap dugaan, setiap ujian, setiap masalah dengan hati yang tenang.. belajarlah menerima suratan hidup.. ketentuanNya.

ingat

tak perlu lari dan elak dari masalah, kerana ianya akan tetap kau hadapi.. pandang ia sebagai suatu keindahan dalam hidup. keindahan yang mendewasakan kau..

bila setiap yang berlaku dipandang indah, rindu, sepi, tangis, kecewa, pilu, pasrah, kasih, derita, semuanya akan kau hargai sebagai keindahan yang mewarnai hidup.. menjadi penyeri hari.. menjadi Pelangi Hati..

dengan menikmati segalanya sebagai keindahan, kau akan lebih hargai nikmat umur yang Dia pinjamkan..

aku cuma bercakap berdasarkan pengalaman, pemerhatian, penilaian.. terpulang pada kau untuk pilih jalan apa dalam menghadapi masalah dan tekanan hidup. hantuk kepala ke dinding lif juga salah satu cara. silalah kalau kau cukup bangang..

p/s : family ngan member2 selalu tanye, jepun musim ape sekarang. dan jawapan aku spontan, sedang musim mengawan. bangang bukan? mungkin perlu tukar jawapan ke musim jiwa kacau selepas ini. wee..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: