penampar di dahi

pernah rasa buang air besar sambil sebelah kaki kebas? kebas yang rase macam kaki tak jejak tanah. dah tu tandas cangkung pulak. perghh.. aku baru rasa pagi tadi. seksa gile dol!!

pendahuluan yang takde kena mengena dengan entri kali ni. kali ni aku nak cakap pasal doa. hari ni agak2 dah berapa banyak kali kau doa? kau dah doakan mak bapak kau? dah doakan diri kau? keluarga kau? sahabat2 kau? nenek moyang kau? sekalian muslimin & muslimat? kalau masih belum, pegilah doa banyak2. sibukkan diri kau dengan berdoa.

Allah bersifat Maha Pemurah. itu kau tahu. manusia juga ade yang bersifat pemurah. tapi, jauh cicir dengan pemurahnya Allah s.w.t. bapak kau seorang yang pemurah. sekali kau mintak duit 5ringgit nak beli Cd lagu raya cetak rompak, bapak kau bagi. selang 5 minit, kau mintak pulak 50ringgit nak beli levis bundle, bapak kau bagi. selang 5 minit lagi, kau mintak 500ringgit pulak nak beli beg dslr jenama porter, kalau aku jadik bapak kau, habis baik kau dapat penampar kat dahi.

Allah pulak, kalau kau tak mintak, itu yang buat Dia marah. Allah Maha Pemurah kan, kenapa kau taknak mintak? kerek sangat kah kau? bagus sangat kau? sampai kau taknak luangkan masa berdoa padaNya. Berdoa itu bukan satu keharusan, tapi ianya perintah Allah. begitu Maha Hebat dan Maha Pemurahnya Allah sampai Allah suruh kita berdoa, dan tunaikan doa kita. bukan macam kita, selagi boleh harap2 janganlah ade orang mintak nak pinjam duit. kemut!

tentang perintah Allah s.w.t. suruh kita berdoa, ade banyak dalam al-Quran. antaranya ;

ٱدۡعُواْ رَبَّكُمۡ تَضَرُّعً۬ا وَخُفۡيَةً‌ۚ

Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan-lahan(petikan ayat Al-A’raf 55)

وَٱدۡعُوهُ خَوۡفً۬ا وَطَمَعًا‌ۚ

Berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang(kalau2 tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan(supaya makbul). (petikan ayat Al-A’raf 56)

jelas ianya fi’il amar di situ yang membawa erti suruhan atau perintah. kau berdoa sahaja pun insyaAllah dah dapat pahala. dan kau perlu tahu, dalam satu sabdaan Baginda s.a.w., jika seorang Islam berdoa, kecuali doa untuk putuskan silaturrahim dan doa untuk sebarang dosa, Allah s.w.t. akan beri kita salah satu daripada 3 perkara;

1. mendapat apa yang kau doakan itu.

2. sebagai ganti doa kau itu, satu musibah atau keburukan akan dijauhkan.

3. akan dapat ganjaran pahala di akhirat nanti mengikut kadar doa kau.

diberitakan pada hari kiamat nanti, Allah akan berkata, “Wahai hambaKu! Aku telah memerintahkan kamu supaya berdoa dan Aku juga telah berjanji untuk menerimanya.  Adakah kau telah berdoa kepadaKu?” dan Allah akan menceritakan satu persatu doa yang kita minta, dan dalam bentuk apa Dia tunaikannya. dan diceritakan jugak, bila kita dapat tengok banyaknya ganjaran pahala sebagai ganti doa, kita akan berkeinginan supaya tidak ada satu pun doa kita dikabulkan di dunia kerana inginkan hanjaran pahala di akhirat. Allahurabbi… Maha Pemurahnya diriMu.

lagi2 di bulan ramadhan ni, aku sarankan kepada diri aku sendiri jugak, dan kau semua, penuhilah masa terluang dengan berdoa. pintu rahmat Allah terbuka luas, penuh dengan waktu yang mustajab untuk doa diterima, apa lagi yang kita tunggu? cuba tukar sikit kebiasaan diri kau, dari selalu dengar rock kapak, kepada zikir munajat, dari dengar justin bieber, kepada zikir taubat. berdoalah!

nota 1 : fahamilah doa2 kau. berdoa bahasa arab kemain hebat, tapi maksud apebenda kau doa, satu haram kau tak tau. pastu nak claim kate doa kau tak diterima. janganlah begitu. fahami doa2 yang kau baca. kalau takleh nak faham bahasa arab, doa bahasa yang kau fahamlah! bahasa uganda sekalipun kalau kau faham. Allah kan Maha Memahami, Maha Mengetahui.

nota 2 : kepada kau yang menjadi imam, bacalah doa kuat sikit. bukan cukup untuk kau sorang dengar je. makmum pun nak tau ape yang kau doa, yang mereka aminkan berkali2 tu. makmum pun satu hal, tak dengar imam bace doa ape, pun main amin je. dengan harapan imam doa benda baik2 la ni. boleh, memang boleh. tapi buatnya imam doa supaya bini dia terbukak hati bagi dia kawen lagi, korang pun main amin je. cantikkk! kepada sang imam, fahamlah doa yang kau baca tu ye!

nota 3 : kalau imam tu member2, kadang2 dia doa bahasa arab, dengan bacaan doa untuk dia sorang, ampunkan dia sorang, ampunkan mak bapak dia sorang, yang makmum pun main pukul sebut amin je. nak wat camne, imam tak faham, makmum pun 2 kali 5. sedap je korang aminkan member kau sorang2 terampun dosa. hoh! mase tu, kepada kau yang faham, doalah sendiri ye kalau jadik camni.

semoga kita lebih faham ibadat yang kita lakukan sehari-hari.

p/s : hidup lebih bererti dengan teman hidup baru. mendoakan kamu sentiasa denganku ke akhir hayat, Humaira. holahola =P

2 Responses to “penampar di dahi”

  1. nice post mie. aku likes ok.🙂

  2. eeeee emy berak

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: