desperate husband-to-be

ramadhan da nak abes. dan hati mula rasa gundah gulana, gelisah.. entah diterima tidak amalan sepanjang ramadhan ni. dan mampu ke tak jumpa ramadhan next. kalau jumpa, mampu ke buat lebih baik daripada ramadhan kali ni. gile ah..  macam2 perlu fikir. kurang tenang jiwa sekarang. perlu cepat kawen untuk tenangkan diri! hee

وَمِن ڪُلِّ شَىۡءٍ خَلَقۡنَا زَوۡجَيۡنِ لَعَلَّكُمۡ تَذَكَّرُونَ

Dan tiap-tiap jenis Kami ciptakan berpasangan, supaya kamu mengingati(kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami).(51:49)

petikan ayat Quran kat atas, jelas menunjukkan yang Allah menciptakan setiap dari makhluknya berpasangan. Kambing jantan ade kambing betinanya, siput babi jantan ade siput babi betinanya, lipan bara jantan ade lipan bara betinanya. itu binatang. begitu jugak manusia, ade lelaki dan ade wanitanya, ade ikhwan dan ade akhwatnya, ade zaujun dan ade zaujahnye.

pasal binatang tadi, atas asbab fitrahnye makhluk Allah dijadikan berpasangan, maka kalau kau bela binatang, belalah berpasangan. contoh, kalau kau bela biawak pasir jantan, belalah biawak pasir betina jugak. kalau kau bela siamang jantan, belalah siamang betina jugak. kalau kau bela ayam katik jantan, belalah ayam katik betina jugak. bilamana kau bela dorang seko2 tanpa pasangan, kesian weh. tertahan fitrah mereka. dorang ade nafsu jugak. dah fitrah kejadian berpasangan, dan kau tahan mereka daripada melempiaskan ape yang mereka perlu lempiaskan, berdosa hukumnya. kucing yang kau bela dalam sangkarla yang paling jelas sekali.

tak mahu bercakap pasal binatang. binatang bukan bace blog ni pun. kalau dorang bace, mesti dorang komen kate sayang aku  gila2. lebih mahu bercakap pasal kita, manusia. Rasulullah s.a.w. ade bersabda,

Bernikahlah kamu, dan berbanyaklah kamu. Maka sesungguhnya aku lagi akan bermegah-megahan dengan kamu pada segala umat yang dahulu pada hari kiamat.

hadis yang aku dengar dari ceramah ustaz azhar. menceritakan bahawa Nabi menyuruh umatnya bernikah, berkahwin, dan menambahkan zuriat. dengan itu, Rasulullah s.a.w. pada hari kiamat nanti akan bermegah-megahan dengan ramainya umat Muhammad s.a.w.

berkahwin itu insyaAllah tiada masalah. semua orang suka kahwin dan boleh berkahwin. tapi masalahnya, yang menakutkan kita pada hari ini, adakah kau pasti zuriat yang kau lahirkan bakal menjadi umat Muhammad s.a.w. yang sebenar-benar umat? sedangkan kita sendiri bagai buih di lautan, wujudnya kita sebagai Islam tidak memberi kesan kepada pembangunan umat, harapkan bilangan yang ramai je, sedang kualiti Islam yang kita ade??

benda ni lah yang paling perlu kita risaukan. anak2 yang bakal kita lahirkan, besarkan, dan tinggalkan, adakah mereka bakal menjadi hamba Allah yang faham tentang agama? masih mampukah mereka menyebut Lailahaillallah? jika mereka masih mampu itu sudah besar rahmat bagi kita, tapi bagaimana dengan anak2 mereka pulak? Allahurabbi.. kerisauan yang tiada penghujungnya..

ramainya umat Muhammad s.a.w. pada hari ini tidak lebih dari sekadar nilai kuantiti tanpa kualiti. kalau Rasulullah s.a.w. masih hidup, pasti Baginda sedih sangat tengok kita pada hari ini. mengejar ilmu dunia tanpa turut sama mengejar ilmu agama yang sepatutnya didahulukan.. berbelas tahun bergelumang dengan ilmu dunia, sedang ilmu akhirat, ilmu agama, kita letak tepi sebagai sampingan. ini realiti hari ini! berapa ramai dalam jutaan di antara kita yang boleh bercakap tentang usul Fiqh? tafsir Quran? tafsir & mustahal hadith? hampeh!

Menurut ustaz azhar, kerosakan masyarakat malaysia, tidak kira muda remaja, tua ganyut dan kanak2 pada hari ini, tidak lain, hanyalah bala Allah s.w.t. atas kederhakaan kita kepadaNya. hidup penuh dengan hedonisme tanpa sempadan, hidup dalam murka Allah s.w.t. setiap hari, dan inilah akibatnya. punah ranah budak2 kita leni kan? astaghfirullah.. aku juga termasuk. Ampuni kami ya Rabb.

mana taknya, rancangan di televisyen penuh dengan hiburan duniawi semata-mata.. rancangan keagamaan diletak jam 3 4 pagi.. itu pun nasib-nasib ade. setiap hari kita disajikan dengan pelbagai drama, filem, iklan, yang semuanya ade unsur2 menghitamkan hati kita sedikit demi sedikit. dah tu, bukan setiap hari pulak kau bace Quran dan Hadith yang mampu menghilangkan titik2 hitam tu. maka, semakin hari, semakin hitamlah hati kita, semakin malaplah syiar iman pada diri kita. Allahurabbi.. dakyah syaitan di kalangan manusia sendiri yang begitu kuat, lindungi kami Tuhan!

berbalik cerita pasal kahwin, Rasulullah anjurkan umatnya bernikah, dan menambahkan zuriat! pastikanlah, zuriat yang kau wariskan kepada Islam dan dunia hari ini, adalah zuriat yang tegar dalam menongkah arus kerosakan umat, kental dalam menongkah arus fitnah akhir zaman! kepada kau yang belum kawen, kawenlah! semoga kau beroleh ketenangan hati!

وَمِنۡ ءَايَـٰتِهِۦۤ أَنۡ خَلَقَ لَكُم مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ أَزۡوَٲجً۬ا لِّتَسۡكُنُوٓاْ إِلَيۡهَا وَجَعَلَ بَيۡنَڪُم مَّوَدَّةً۬ وَرَحۡمَةً‌ۚ

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan.(30:21)

Wallahualam.

1 . Ramai gile member2 da kawen & da nak kawen. Gile ah. aku rase cam kanak2 je lagi. haha. tahniah untuk kalian yang da kawen, dan bakal kawen. yang da nak kawen antaranya kamulah mayani, naim, zaim, syafiq bakri! perghh… jeles gak a sikit2. haha

2. Sangat terasa nak cepat ade anak sendiri. boleh tido peluk baby. adoilaaa…syioknye! tapi calon takde. so, kepada kau yang rase nak masuk minang aku, cepatlah! haha. duit hantaran pun kau yang bagi aku, amacam?

3. Pastinya satu benda kau takkan dapat kalau hidup dengan aku ialah, takkan dapat pakai kasut tinggi! haha. melainkan tinggi kau 1.55m ke bawah. kalau kau tinggi lebih dari had tu, kau nak pakai jugak, aku ape kisah. aku memang tak tau malu. bangga lagi ade. kau jelah.. heh

4. aku telah canangkan kat mak aku untuk terima Humaira sebagai menantu. dan mak aku tolak mentah2. mak aku sayang Humaira, tapi taknak terima sebagai menantu. kenapekahhh???

5. Semoga Allah permudahkan urusan dunia, urusan agama, dan urusan akhirat kita. Allah tahu yang terbaik. kau hanya perlu yakin dengan ketentuanNya yang penuh hikmah. Husnul zon. bersangka baiklah!

6. Selamat hari raye. mintak ampun kepada semua sahabat, rakan dan semualah. maaf zahir batin. aku beraya dalam lab taun ni. kena present lagi. macam best! boleh aku cite lebat kat anak2 aku nanti! hoho

7. menangislah kerana ramadhan telah berlalu meninggalkan kita. bergembiralah kerana janji Allah untuk menyempurnakan ganjaran bagi pekerja yang selesai melakukan kerja. tapi, sejauh manakah nilai kualiti kerja2 kita?? muhasabah diri!!

8. wassalam

One Response to “desperate husband-to-be”

  1. sagt comey bile bace ur blog..hahah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: