Hati Rapuh

perkara yang paling mengasyikkan dalam hidup ialah, bilamana kau dilanda kerinduan yang amat sangat kepada kedua ibubapa kau, dan kemudian kau menangis tanda mensyukuri nikmat kehidupan yang Allah kurniakan kau pada waktu ini. tak kisahlah samada ibu ayah kau masih hidup mahupun telah tiada. jika masih ada, kau bersyukur kerana Allah masih meminjamkan mereka nikmat usia, dan kalau telah tiada, syukurilah kerna mereka tentu punyai suatu nilai istimewa, yang menyebabkan Allah menjemput mereka awal.

semalam, tengah aku syiok layan upin & ipin yang sekian lama aku tertinggal, aku terbukak satu episod yang sangat mengasyikkan. Upin & Ipin, episod Istimewa Hari Ibu. dalam sadar aku tengok upin ipin tu, air mata aku mengalir.. mengalir dengan penuh erti, mengalir dengan penuh syahdu. syukur aku pada Allah, kerana masih mengurniakan aku mak dan abah. masih dapat aku rasa kasih sayang mereka. masih dapat aku tatap wajah mereka. masih dapat aku katakan, “emy sayang mak abah sangat3!” Allahurabbi…

aku meletak diri aku pada tempat upin dan ipin, pun aku tidak sependek dorang. masih kecil, sangat mahu merasakan kasih sayang ibu, sedang kawan2 lain hidup beribu.. lebih mendatangkan feeling, bilamana rakan2 lain sibuk nak sambut hari ibu, upin dan ipin sedar yang mereka takde mak, tapi nak rase sambut jugak. Allahuakbar.. tatkala tu, Alhamdulillah meniti di bibir berulang kali.. mengenangkan diri yang masih punyai kesempatan beribu..

وَٱخۡفِضۡ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحۡمَةِ وَقُل رَّبِّ ٱرۡحَمۡهُمَا كَمَا رَبَّيَانِى صَغِيرً۬ا

Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.(17:24)

1. tolonglah, jangan pernah terlupa untuk mendoakan ibu ayah kau setiap kali lepas solat! tolonglahhh.. kau baca doa, mendoakan muhajidin di palestin, mendoakan muslimin di sekalian alam, mendoakan diri kau dan jemaah, tapi kau terlupa untuk mendoakan ibu ayah kau! tolonglahhh… itulah jalan terbaik untuk kau membalas jasa ibu ayah kau.. tapi kau sia-siakannya!

2. kepada yang masih beribu berbapa, selalulah pulang ke rumah. menatap wajah mereka je pun korang dah dapat pahala. apatah lagi mencium pipi dan dahi mereka, menyatakan betapa sayangnya korang pada mereka.. gembirakan mereka! hargai mereka sebelum kau hanya mampu menangis sambil pegang batu nisan..

3. kepada yang sudah tiada ibu atau bapa, atau dua-dua, cara terbaik untuk korang terus berbakti kepada mereka adalah dengan senantiasa mendoakan mereka. semoga dicucuri rahmat dan keampunan, semoga ditempatkan bersama mereka yang mendapat redha Ilahi, semoga kau menjadi anak yang soleh & solehah, yang mampu membantu mereka di hari perhitungan. ameen.

Leave a Reply

