encik kadir tidak busuk

robot atas ni robot aku. name die encik kadir. member aku bagi. encik kadir sangat hampeh, aku suruh dia jage bilik jangan bagi serangga masuk pun dia tak boleh buat. huncis betul. tamat cerita encik kadir.

Seorang sahabat, berkat ramadhan yang penuh rahmah, berkat kesungguhan dirinya mencari titik perubahan, diberi hidayah mencari jalan mardhatillah(mendapat redha Allah), kini dirinya melalui satu titik perubahan kembali kepada fitrah. Fitrah manusia iaitu untuk taat pada Khaliq (الخالق), Sang Pencipta yang tidak diciptakan. Alhamdulillah..

Tapi jalan yang perlu dilalui tak semudah ABC.. tak semudah 123.. manusia yang penuh dengan pelbagai sifat mazmumah, hasad, dengki, iri hati, cemburu, tak boleh tengok orang senang, hati busuk, mulut pun busuk, suka fitnah, suka mengumpat, suka carut, dan macam2 lagi mewarnai kehidupan hari ini. Kalaulah setiap manusia itu ada warna masing2 yang ditentukan oleh sifat diri sendiri, putih mewakili hati suci, hitam mewakili hati busuk, aku rasa pasti dunia ni gelap, HITAM!

Balik kepada cerita tadi, dalam perjalanan menuju redha Ilahi, tidaklah semudah alif-ba-ta dalam muqaddam. Ade dugaan dia, dan kau perlu faham. Lagi-lagi hidup dalam kelompok manusia akhir zaman, yang tak senang tengok orang buat baik. Syaitan itu kan dari kalangan manusia dan jin. Tak hairanlah kalau ada member kau yang perangai busuk macam saitan. Bila kau buat baik, mulalah cakap yang bukan-bukan pasal kau.

إِذۡ تَلَقَّوۡنَهُ ۥ بِأَلۡسِنَتِكُمۡ وَتَقُولُونَ بِأَفۡوَاهِكُم مَّا لَيۡسَ لَكُم بِهِۦ عِلۡمٌ۬ وَتَحۡسَبُونَهُ ۥ هَيِّنً۬ا وَهُوَ عِندَ ٱللَّهِ عَظِيمٌ۬

Iaitu semasa kamu bertanya atau menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah adalah perkara yang besar dosanya.(24:15)

Dorang cakap yang kau berubah jadik baik sebab nak mengejar cinta si dia. Haha! Pergi mampus. Siapa dia?? Berak busuk, kentut keluar air kadang2, peluh masin lagi bacin, kaki bau kepam, taik idung kepul2, taik telinga berkopeng, kuku berdaki hitam, kan?? Tak perlu kau nak nafikan, ia sifat semua manusia, termasuk kita! Dan aku tahu, kau berubah kepada kebaikan memang pun untuk mencari cinta. Betul kan? bukan cinta si dia yang penuh kekotoran, tapi cinta si DIA yang penuh kesucian =)

Dalam hal ini sahabat, kau tak perlu rasa gusar. Kau hanya perlu sabar dan tabah. Lama mana sangatlah dorang nak bising pasal hal kau. Paling lama, sebulan dua, pastu senyaplah. Dunia memang penuh dengan kekotoran. Asal perkataan dunia itu sendiri dari perkataan daniiun(دنيء ) yang maksudnya kotor.  So, kau jangan fikir sangat hal dunia. Fikir je hal ehwal akhirat, syurga yang darul kamil, lembah yang penuh kesempurnaan. k! lantak pi kat mereka yang bermulut busuk. Kau tabah hari ini, kesudahan yang baik pasti ada nanti, insyaAllah.

فَٱصۡبِرۡ‌ۖ إِنَّ ٱلۡعَـٰقِبَةَ لِلۡمُتَّقِينَ

Oleh itu, bersabarlah. Sesungguhnya kesudahan yang baik (yang membawa kejayaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat) adalah bagi orang-orang yang bertakwa.(11:49)

Oho, kalau kau tertanya-tanya, perlu ke kau terangkan kat mereka-mereka yang mulut busuk ni kenapa kau berubah, jawapan dia sudah pasti TAK PERLU langsung. Kerana ianya hal yang sangat ekslusif(camni ke eja?), membabitkan hanya kau dan DIA. Watpelah dorang tu nak sibuk2 amik port dalam hal ni. Kalau kau terangkan pun, kau pasti dorang akan tutup mulut? Simpan sendiri je k!

Kepada kau yang tak senang tengok orang berubah kepada kebaikan, kau dahla kentut busuk, ketiak busuk, daki hitam kaw piaw busuk, kaki busuk, berak busuk, hati ngan mulut pun nak busuk jugak! Sudah-sudahlah weh. Hal ikhlas tak ikhlas seseorang, Allah je tau. Malaikat pun tak dapat nak tahu melainkan Allah jualah yang memberi pengetahuan kepada mereka. Kan ke ikhlas tu bagai semut itam yang pakai jaket kulit itam, atas batu itam, dalam satu hutan yang gelap gelita. Takde sape tahu kecuali DIA jugalah. Bab jaket kulit tu aku tambah. Hoho!

Aku berlindung kepada Allah atas apa-apa kesalahan dalam coretan aku. Mohon maaf kalau ade salah dan silap. Wallahualam, Allah je yang Maha Mengetahui segalanya. Semoga kau terus tabah sahabat. Wassalam.

9 Responses to “encik kadir tidak busuk”

  1. yo emy…mara gile2 seh…tkezuttt i tau

  2. awk,sabar ye..
    Allah sentiasa bersama org yg sabar kn..
    insyaAllah..=)

  3. salam. hai awak!! haha.. rindu ko emy.. ko blik m’sia cepat.. bwak aku jjalan nek ehem2 merah ko tuh🙂

  4. thank you mie. insyaallah, aku lebeh tabah🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: